System zarządzania jakością i zarządzanie procesami

W 2023 r. zmieniliśmy sposób funkcjonowania  systemów zarządzania jakością. Zarząd Tramwajów Warszawskich dostosowując się do zachodzących zmian organizacyjnych, zmiennych warunków rynkowych oraz wymagań biznesowych podjął decyzję o funkcjonowaniu w nowej formule Systemu Zarządzania Środowiskowego oraz Systemu Zarządzania BHP. Są one obecnie nadzorowane przez merytoryczne komórki organizacyjne naszej Spółki – odpowiednio: Dział Ochrony Środowiska oraz Wydział BHP i Ochrony Przeciwpożarowej. Ponadto w Tramwajach Warszawskich utrzymujemy System Zarządzania Jakością, wypełniając jego zadania, m.in. w obszarze ustalania oraz realizacji celów jakościowych dla poszczególnych komórek i jednostek organizacyjnych, a także audytów jakości.

Jednocześnie w ramach Systemu Zarządzania Jakością, znacznie rozszerzyliśmy funkcjonale zarządzania procesami. Przeprowadziliśmy pełną klasyfikację procesów i podprocesów zachodzących w Spółce oraz przeprowadziliśmy mapowanie najbardziej wrażliwych obszarów działalności, co zaowocowało wprowadzonymi usprawnieniami i zmianami organizacyjnymi. Zadania związane z mapowaniem i szczegółowym opisem procesów będą kontynuowane w kolejnych latach, tak aby maksymalizować korzyści wynikające z eliminacji działań nie przynoszących wartości dodanej.

Dodatkowym elementem, na który zwróciliśmy szczególną uwagę w kwestii jakości, było stałe podnoszenie świadomości pracowników w zakresie Systemu Zarządzania Jakością. W ramach adaptacji zawodowej funkcjonuje sprawny program szkoleń pracowników, obejmujący nie tylko informacje dotyczące funkcjonowania przedsiębiorstwa w obszarach związanych z BHP, p.poż, ochroną środowiska czy strukturą funkcjonalną Tramwajów Warszawskich, ale również Systemu Zarządzania Jakością.  Szkolenie w tym obszarze jest przeprowadzane w trakcie trzymiesięcznego okresu adaptacji zawodowej pracowników. W 2023 r. z takich szkoleń skorzystało 367 pracowników.