Polityka społecznie odpowiedzialnego biznesu

Integralną częścią działań Tramwajów Warszawskich stanowi nieprzerwany pozytywny wpływ na społeczeństwo oraz środowisko naturalne przy jednoczesnym ograniczaniu działań mogących działać niekorzystnie. Nasza aktywność w tym wymiarze przebiega zgodnie z przyjętymi definicjami społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) i zrównoważonego rozwoju.

 

W pięciu głównych obszarach naszej odpowiedzialności postawiliśmy przed sobą konkretne cele i zadania. Jesteśmy przekonani, że ich urzeczywistnienie będzie cennym wkładem w zrównoważony rozwój Warszawy i całej społeczności, dla której dobra działamy.

Główne obszary odpowiedzialności Tramwaje Warszawskie sp. z o.o.

Gwarantujemy bezpieczeństwo i ciągłość przewozów dla pasażerów

Zapewniamy bezpieczeństwo w miejscu pracy i dbamy o rozwój naszych pracowników

Dbamy o ochronę przed nadużyciami

Troszczymy się o środowisko naturalne

Jesteśmy społecznie odpowiedzialni

Bezpieczeństwo i ciągłość przewozów dla pasażerów:

Bezpieczeństwo naszych pasażerów jest naszym priorytetem, dlatego podejmujemy liczne inicjatywy technologiczne, organizacyjne i edukacyjne w celu zapewnienia najwyższej ochrony.

Nasze odpowiedzialne działania:
  • budujemy nowe trasy, by łączyć Warszawę,
  • stary tabor zastępujmy nowym, obniżającym zużycie energii elektrycznej oraz pełnym udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami,
  • wprowadzamy priorytety dla tramwajów w sygnalizacji ulicznej w celu zwiększenia szybkości i atrakcyjności transportu publicznego,
  • dbamy o dostępność informacji na temat przewozów dla różnych grup odbiorców,
  • modernizujemy przystanki polepszając komfort  i bezpieczeństwo ich użytkowania,
  • modernizujemy trasy w trosce o bezpieczeństwo i szybkość podróży,
  • wdrażamy nowe technologie podnoszące poziom świadczonych usług i wygodę pasażerów.

Bezpieczeństwo w miejscu pracy oraz rozwój pracowników:

Nasz priorytet to zapewnienie najwyższych standardów bezpieczeństwa i higieny pracy, dlatego wprowadzamy różnorodne metody zarządzania w tym obszarze. Dążymy do zwiększania wiedzy i świadomości personelu poprzez szkolenia, kampanie informacyjne i publikacje. Szanujemy różnorodność naszych pracowników i gwarantujemy im ochronę przed wszelkimi formami dyskryminacji.

Nasze odpowiedzialne działania:

  • wyposażamy Spółkę w automatyczne defibrylatory (AED), ponieważ skuteczna pomoc to szybka pomoc,
  • doskonalimy program adaptacyjny dla nowych pracowników tak, by pierwsze dni pracy były jak najprzyjemniejszym doświadczeniem,
  • praktykujemy otwartą komunikację z naszymi interesariuszami dla lepszej współpracy i zrozumienia,
  • montujemy systemy zabezpieczeń przed upadkiem z wysokości w halach zakładowych,
  • prowadzimy regularne spotkania ze związkami zawodowymi, by wspólnie zadbać o przyszłość naszych pracowników,
  • zapewniamy indywidualne i bezpłatne konsultacje z psychologiem, ponieważ zdrowie psychiczne to nasz wewnętrzny bezcenny kapitał,
  • kreujemy wymianę wiedzy w ramach Akademii Trenera Wewnętrznego, bo dzielenie się wiedzą zachęca do współpracy i sprzyja budowaniu więzi.
  • prowadzimy odrębne strony internetowe informujące o strategicznych inwestycjach infrastrukturalnych,

Ochrona przed nadużyciami:

Przykładamy dużą wagę do budowania świadomości wśród pracowników w zakresie przeciwdziałania nadużyciom, dlatego regularnie organizujemy szkolenia i kampanie informacyjne. Ciągle doskonalimy narzędzia i procedury, które wspierają zapobieganie nieprawidłowościom oraz umożliwiają anonimowe zgłaszanie podejrzeń w tej dziedzinie.

Nasze odpowiedzialne działania:

  • powołaliśmy w strukturach Spółki Pełnomocnika ds. compliance oraz Rzecznika ds. etyki,
  • zaktualizowaliśmy Politykę Antykorupcyjną, gdyż uczciwość i transparentność jest w centrum naszej działalności,
  • utrzymujemy i propagujemy Kodeks Etyki wśród pracowników i otoczenia zewnętrznego, by być wiarygodnym partnerem we wszystkich obszarach naszej działalności,
  • budujemy platformę wczesnego ostrzegania o nieprawidłowościach, by podejmować trudne rozmowy i szukać rozwiązań na zidentyfikowane problemy,
  • prowadzimy otwartą komunikację z naszymi interesariuszami, dla lepszej współpracy i zrozumienia,
  • prowadzimy kampanie informacyjne skierowane do lokalnych społeczności przed rozpoczęciem projektów inwestycyjnych,
  • prowadzimy odrębne strony internetowe dla strategicznych inwestycji infrastrukturalnych,
  • współpracujemy z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, które działają na rzecz pokoju i sprawiedliwości.

Troska o środowisko:

Celem Tramwajów Warszawskich jest zapewnienie wygodnego, ekologicznego i – docelowo – całkowicie zeroemisyjnego transportu publicznego dla m.st. Warszawy. Inwestujemy w rozwiązania technologiczne obniżające poziom zużycia energii, podejmujemy też działania zwiększające odporność miasta na negatywne skutki zmian klimatycznych. Mamy również świadomość, że swoją praktyką wpływamy pozytywnie na kształtowanie odpowiedzialnych postaw naszych pracowników i najbliższego otoczenia.

Nasze odpowiedzialne działania:

  • popularyzujemy transport publiczny wśród lokalnej społeczności,
  • jesteśmy członkami krajowych i międzynarodowych stowarzyszeń i organizacji, w ramach których dzielimy się doświadczeniami, także w zakresie sposobów minimalizowania wpływu na otoczenie,
  • wprowadzamy priorytety dla tramwajów w sygnalizacji ulicznej, dzięki czemu skracamy czas podróży i zmniejszamy zużycie energii,
  • regularnie zwiększamy powierzchnię biologicznie czynną, realizując roślinną zabudowę torowisk, nasadzenia pnączy na słupach trakcyjnych oraz zakładając zielone ściany na naszych budynkach i ogrodzeniach, a także sadząc drzewa i krzewy w obszarze oddziaływana naszych inwestycji,
  • wspieramy lokalne przedsięwzięcia mające na celu zazielenianie miejskiej przestrzeni nie tylko w obszarze oddziaływania naszych inwestycji,
  • wprowadzamy do użytkowania źródła odnawialnej energii,
  • stosujemy kryteria środowiskowe przy wyborze naszych dostawców usług i materiałów,
  • ograniczyliśmy drukowanie dokumentów, a zamiast standardowego papieru stosujemy pochodzący z recyklingu,
  • korzystamy z warszawskiej kranówki w pracy i w domach,
  • zrezygnowaliśmy z jednorazowych naczyń z plastiku na korzyść produktów wielorazowych lub ulegających biodegradacji,
  • regularnie edukujemy naszych pracowników w zakresie ekologii.

Społecznie odpowiedzialni:

Jako Spółka mamy świadomość wpływania na otoczenie, w którym funkcjonujemy, i to zarówno w aspektach społecznych, jak i w innych dziedzinach życia. Czujemy się partnerem i integralną częścią społeczności, z którą współistniejemy. Dlatego obraliśmy sobie za cel wykorzystanie naszych możliwości i potencjału nie tylko w codziennym prowadzeniu działalności, ale również podczas realizacji istotnych celów społecznych.

Nasze odpowiedzialne działania:

  • zapewniamy licealistom i studentom dostęp do wiedzy praktycznej, by zdobywali doświadczenie zawodowe i zwiększali swoje szanse na rynku pracy,
  • realizujemy i wspieramy kampanie informacyjne poświęcone dobrym praktykom z obszaru społecznego i środowiskowego, by zmieniać zastaną rzeczywistość,
  • angażujemy się w programy społeczne i wolontariat,
  • pielęgnujemy tradycję i historię Tramwajów Warszawskich oraz m.st. Warszawy,
  • współpracujemy ze startupami, by realizować ciekawe pilotaże i programy,
  • przyczyniamy się do wzrostu zainteresowania sportem i rozwijamy lokalnego ducha sportowego,
  • promujemy i wspieramy lokalną kulturę, sztukę oraz działamy na rzecz ochrony zabytków i dziedzictwa kulturowego,
  • wspieramy i uczestniczymy w inicjatywach kulturowych, sportowych oraz promujących aktywny i zdrowy styl życia,
  • udzielamy wsparcia podmiotom działającym na rzecz warszawskiej społeczności i mniejszości etnicznych.
  • poprzez promocję wspieramy lokalną kulturę i sztukę, a także działamy na rzecz ochrony zabytków i naszego wspólnego dziedzictwa kulturowego,
  • umacniamy zainteresowanie inicjatywami kulturowymi i sportowymi, zachęcając do aktywnego, zdrowego stylu życia,