Szkolenia i rozwój

Szkolenia pracowników zaplecza i obsługi oraz zatrudnionych na stanowiskach nierobotniczych

Szkolenia pracowników zaplecza i obsługi oraz zatrudnionych na stanowiskach nierobotniczych

 

Liczba szkoleń realizowanych przez Dział Szkoleń i Rozwoju (DILR) w 2023 r. ogółem wyniosła 157 szkoleń technicznych, podczas których przeszkolono 848 naszych pracowników, a we wszystkich wzięło udział 2 030 uczestników (osoboszkolenia). Szczegóły zostały przedstawione w poniższych zestawieniach:

Liczba uczestników w podziale na komórki/jednostki organizacyjne:

(stan na 31.12.2023 r.)

No Data Found

Liczba szkoleń w podziale na obszary:

Branżowe

Ekonomia i finanse

Informatyczne

Inne

Prawo

Zarządzanie  i organizacja

22

9

16

48

42

20

Uczestnicy z poszczególnych komórek w podziale na obszary szkoleń:

Komórka BranżoweEkonomia i finanseInformatyczneInnePrawoZarządzanie  i organizacja
DEE2220325
DEF71457
DEK32
DER646657
DI4
DIA1913
DIB3859
DII14212421
DIL72393254
DIO73311012
DIP492612
DIS8191441
DIT1122728
DP71
DPP474138
DPR51239186
DPS37116
DPT5120116
DW4121
DWB22045
DWG295
DWL264028
DWM171
DWO231
DWR16122022
DWZ11368
R12491711
R2472112
R341813
R44578
R52241010
T113775511
T35671112
 11616241048462364

Program płatnych oraz niepłatnych staży uczniowskich

W  2023 r. po raz  pierwszy zaplanowaliśmy i realizowaliśmy szkolenia zgodnie ze znowelizowaną w 2022 r. Procedurą szkoleniową. Na podstawie „Kwestionariuszy potrzeb szkoleniowych” przesłanych przez wszystkie komórki i/lub jednostki organizacyjne naszej Spółki, Dział Szkoleń i Rozwoju (DILR) stworzył „Plan szkoleń zamkniętych 2023 r.”. Pozostałe potrzeby były realizowane na bieżąco w postaci zgłoszeń na szkolenia otwarte i zamknięte spoza planu.

Plan obejmował 27 szkoleń zamkniętych, z czego zrealizowano 23, osiągając tym samym wskaźnik realizacji na poziomie 85 proc. Dodatkowo, w trakcie całego roku zorganizowaliśmy 13 szkoleń zamkniętych spoza planu.

Szkolenia 2023 r. to różnorodne projekty dostosowane do aktualnych potrzeb naszych pracowników. Wśród nich znalazły się m.in. szkolenia związane z rozwijaniem kultury organizacyjnej Tramwajów Warszawskich, których inicjatorem zgodnie z Procedurą szkoleniową jest Dyrektor Biura Zarządzania Zasobami Ludzkimi. Odbyły się 2 tego typu szkolenia:

  • Przeciwdziałanie mobbingowi i dyskryminacji w pracy;
  • Program rozwoju kompetencji kierowniczych.

Obydwa zostały ocenione pozytywnie i planowana jest ich kontynuacja w następnych latach (objęłyby kolejne grupy zawodowe oraz komórki i/lub jednostki organizacyjne).

W ramach realizacji  zawartych przez nas umów, przeprowadzono 2 szkolenia wdrożeniowe dotyczące wprowadzenia Systemu Radiołączności Cyfrowej (SRC) oraz Systemu Ewidencji Zdarzeń Drogowych (SEZD). Przeszkolonych zostało 169 pracowników (głównie Biura Nadzoru Ruchu (DPR)).

W 2023 r. przystąpiliśmy do projektu wspófinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego pn. „Szkolenia dla pracowników sektora transportu zbiorowego w zakresie potrzeb osób o szczególnych potrzebach, w tym osób z niepełnosprawnościami”. Realizował go Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w partnerstwie z Urzędem Transportu Kolejowego i Instytutem Transportu Samochodowego. Wykonawcą szkoleń był Polski Instytut Rozwoju Sp. z o.o. Celem i założeniem projektu było podniesienie kompetencji pracowników transportu zbiorowego w zakresie profesjonalnej obsługi osób o szczególnych potrzebach, zwłaszcza osób z niepełnosprawnościami. W szkoleniach wzięło udział 153pracowników.  

Dział Szkoleń i Rozwoju (DILR) realizował również serię szkoleń wewnętrznych związanych z wprowadzoną w 2023 r. Polityką antykorupcyjną oraz tekstem ujednoliconym Kodeksu Etyki. Wzięło w nich udział ponad 150 uczestników. Dodatkowo nie zabrakło także czegoś dla ducha i kontynuowano, zapoczątkowane w 2022 r., szkolenia wewnętrzne pn. „Jak skutecznie radzić sobie ze stresem”. Były to szkolenia, na które zapraszano wszystkich pracowników naszej Spółki. Zajęcia realizowane były w 12-osobowych grupach. Prowadziła je Pani Elżbieta Półtorak-Lipska, Kierownik Działu Szkoleń i Rozwoju, trenerka TROP. W zajęciach wzięło udział 85 uczestników.

W kursie języka angielskiego – konwersacje on-line, prowadzone w 2023 r. przez Cambridge School of English Sp. z o.o. w wymiarze 54 godz./os. wzięło udział 27 naszych pracowników.

Celem przedmiotowego kursu było nabycie i rozwijanie kompetencji z zakresu posługiwania się językiem angielskim dla osób zajmujących stanowiska kierownicze, głównie kierujących komórkami i/lub jednostkami organizacyjnymi naszej Spółki, szczególnie podczas reprezentowania Tramwajów Warszawskich w kontaktach zawodowych. Kurs obejmował zagadnienia związane z językiem ogólnym, biznesowym i branżowym, z uwzględnieniem języka technicznego, sprofilowanego pod kątem branży transportowej.

Dział Szkoleń i Rozwoju koncentrował się również na dostarczeniu kompleksowych szkoleń okresowych z zakresu bezpieczeństwa oraz higieny pracy, zgodnych z obowiązującymi przepisami i normami. Szkolenia były przeznaczone dla wszystkich grup zawodowych w naszej Spółce. Odbywały się stacjonarnie oraz w formie e-learningu, a wzięło w nich udział łącznie 1901 pracowników.

Szkolenia okresowe BHP
Jedn.org. Szkolenia dla pracowników administracyjno -biurowych Szkolenia dla kierujących pracownikami Szkolenia dla pracowników na stanowiskach robotniczych Szkolenia dla motorniczych tramwajów Szkolenia dla pracowników inżynieryjno-technicznych Razem
R1 3 15 102 32 152
R2 2 18 110 46 176
R3 3 20 140 63 226
R4 7 19 152 55 233
R5 1 4 5
T1 17 150 427 2 596
T3 12 35 211 7 265
Dyrekcja 92 51 93 7 5 248
Razem 137 312 1235 203 14 1901

Pracownicy przez cały 2023 r. mieli udostępnioną platformę e-learningową do nauki języków obcych eTutor. W jej ramach korzystano z: 

  • eTutor angielski – dający dostęp do 800 lekcji na poziomach od „A1” do „C2”, zbudowanych w przystępny i atrakcyjny sposób, zawierających różnorodne formy ćwiczeń;
  • kurs Business English zawierający 150 lekcji ściśle związanych z międzynarodowym środowiskiem firm, korporacji i przedsiębiorstw;
  • kurs Travel English umożliwiający poznanie słówek i dialogów sytuacyjnych związanych z podróżowaniem;
  • eTutor niemiecki – dający dostęp do 729 lekcji na poziomach od „A1” do „C1”.

Szkolenia motorniczych, pracowników zaplecza oraz zatrudnionych na stanowiskach nierobotniczych z zakresu zadań Działu Szkoleń i Rozwoju Motorniczych oraz Służb Technicznych.

W zakresie zadań Działu Szkoleń i Rozwoju Motorniczych oraz Służb Technicznych (DILS) znajdują się m.in. specjalistyczne szkolenia dotyczące taboru, uprawnienia wewnętrzne, uprawnienia zawodowe, szkolenia techniczne oraz kursy dla kandydatów na motorniczych. W 2023 r. w szkoleniach realizowanych przez DILS wzięło udział 3032 uczestników (osoboszkolenia), a na kursach dla kandydatów dla motorniczych wyszkolono 102 osoby.

Poszczególne obszary opisano w poniższych punktach:

  • Specjalistyczne szkolenia dotyczące taboru. W 2023 r. kontynuowaliśmy realizację szkoleń wdrożeniowych w ramach umowy z firmą Hyundai Rotem. Zakres szkoleń obejmował m.in. planowo-zapobiegawcze obsługi techniczne, konstrukcję, konserwację i regulację wózków oraz szkolenia z systemów informatycznych występujących w tramwajach dostarczonych przez firmę Hyundai Rotem. Ogółem przeprowadziliśmy 10 szkoleń, na których zostało przeszkolonych 281 osób.
  • Szkolenia dotyczące taboru, uprawnienia wewnętrzne. W ramach tego obszaru prowadziliśmy intensywne działania szkoleniowe z uwagi na konieczność przeszkolenia niezbędnej liczy pracowników z zakresu obsługi i kierowania nowym typem taboru dostarczonym przez firmę Hyundai Rotem. Szkolenia na nowy typ taboru (140N, 141N, 142N) stanowiły 70 proc. ogólnej liczby osób przeszkolonych z obsługi i kierowania w całym roku. Ogółem z zakresu obsługi i kierowania poszczególnymi typami tramwajów przeszkoliliśmy 1558 osób, z czego 1078 to osoby przeszkolone na nowy typ taboru, a 480 to osoby szkolone na pozostałe typy taboru występujące w naszej Spółce. Ponadto w trakcie roku odbywały się szkolenia podstawowe oraz uzupełniające dla hakowych, na których przeszkoliliśmy 118 osób.
  • Uprawnienia zawodowe. W ramach szkoleń dot. uzyskiwania uprawnień zawodowych zorganizowaliśmy szkolenia mające na celu przedłużenie, jak i nabycie nowych uprawnień. Największą grupę stanowiły osoby podnoszące kwalifikacje z zakresu eksploatacji i dozoru urządzeń elektroenergetycznych (225 osób). Szkolenia dotyczące obsługi oraz konserwacji urządzeń transportu bliskiego (obsługa wózka jezdniowego podnośnikowego, obsługa podestów ruchomych przejezdnych, konserwacja dźwigników itp.) ukończyło 86 osób. Dzięki praktycznym kursom spawania, w naszej Spółce kwalifikacje podniosło 21 pracowników z uprawnieniami spawalniczymi. Dodatkowo w związku z Rozporządzeniem REACH i z koniecznością przeszkolenia użytkowników produktów zawierających w swoim składzie diizocyjaniany, dział DILS zorganizował cykl szkoleń „Przemysłowe zastosowanie klejów i uszczelniaczy w temperaturze pokojowej”. Do przeszkolenia zgłosiliśmy 489 osób, z czego szkolenie ukończyło 477 osób. Szkolenia były realizowane poprzez internetową platformę szkoleniową.
  • Szkolenia techniczne. W ramach szkoleń technicznych nasi pracownicy nabyli nowe, specjalistyczne umiejętności niezbędne w wykonywaniu codziennych zadań. Zostały przeszkolone 54 osoby. Ponadto, w maju 2023 r. na prośbę Dowódcy Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej nr 4 w Warszawie, Dział Szkoleń i Rozwoju Motorniczych oraz Służb Technicznych (DILS) zorganizował na terenie Zakładu Realizacji Przewozów R-4 „Żoliborz” szkolenie dla grupy około 90 strażaków z JRG4, JRG3 oraz JRG11, a także dla Kadry i Kierownictwa Komendy Miejskiej m.st. Warszawy z zakresu podstawowej obsługi tramwajów i trybu postępowania w wypadkach z udziałem tramwajów na okoliczność szybkiego podjęcia działań do czasu przyjazdu naszych służb oraz późniejszej współpracy na miejscu zdarzenia. Podobne szkolenie odbywały się w naszej Spółce również w poprzednich latach. Ostatnie tego typu szkolenie miało miejsce w 2022 r. i było przeznaczone dla studentów – podchorążych Szkoły Głównej Służby Pożarniczej.