Budowa trasy szybkiego tramwaju do Wilanowa
25 km/h
średnia prędkość komunikacyjna w okresie szczytu komunikacyjnego
47
nowych peronów
przystankowych
12 km
Długość torów
399 206 243,31 zł
nakłady poniesione w 2023 r. finansowane ze środków własnych oraz współfinansowane z UE.
60 min
czas przejazdu pomiędzy Dworcem Zachodnim a Wilanowem
12 km
zielonych torowisk
Z uwagi na skalę przedsięwzięcia, projekt budowy trasy tramwajowej do Wilanowa został podzielony na odcinki.
Odcinek A stanowi dwa połączenia (odnogi) ze stacji Warszawa Zachodnia wzdłuż ul. Krzyżanowskiego i Ordona.
Odcinek B obejmuje budowę tunelu tramwajowego i pozostałych elementów pod dworcem Warszawa Zachodnia.
Odcinek C przebiega przez Pole Mokotowskie.
Odcinek D i E połączy trasę Puławską z Wilanowem.
Odcinek F będzie obejmować tory odstawcze lub pętlę na Muranowie.
We wrześniu przywróciliśmy ruch tramwajowy na ul. Puławskiej. Nowe torowisko zostało pokryte zielonym rozchodnikiem, a w najbliższej okolicy pojawiło się ponad 200 krzewów i trawy ozdobne, rabaty z ponad tysiącem bylin i cebul kwiatowych oraz zostały zasadzone drzewa.
Po zielonych torach kursują trzy linie tramwajowe.
Szczegółowy zakres prac na poszczególnych odcinkach
Nazwa odcinka | Zakres prac wykonanych w 2023 roku |
Dalszy harmonogram prac: |
Odcinek A1 |
Wykonano kolejną część pustki technologicznej w zakresie segmentu 5. | Realizacja pustki w zakresie segmentu 6 (ostatni segment). Zakończenie realizacji robót budowlanych wraz z odbiorami. |
Odcinki A2 A3 |
Rozpoczęto pracę związane z wykonaniem aktualizacji koncepcji budowy podziemnych tuneli trasy tramwajowej z wykorzystaniem metodyki BIM. |
Pozyskanie decyzji administracyjnych umożliwiających rozpoczęcie robót budowlanych oraz Opracowanie Projektów Wykonawczych. |
Odcinek B1 |
Uzyskano pozwolenie na budowę, przekazano teren budowy Wykonawcy, rozpoczęto realizację robót budowlanych. |
Kontynuacja robót budowlanych. Zakończenie realizacji robót konstrukcyjnych oraz prowadzenie robót związanych z wykończeniem/wyposażeniem poziomu -1. |
Odcinek B2 |
Ogłoszono postępowania przetargowe na Inżyniera Kontraktu oraz Generalnego Wykonawcę. 16.10.2024 podpisano Umowę na zarządzanie i nadzór nad realizacją Kontraktu (Inżynier Kontraktu) z firmą INKO Consulting sp. z o.o. W wyniku postępowania przetargowego w grudniu wyłoniono Wykonawcę robót budowlanych – Konsorcjum firm ZUE i FABE Polska. Pozyskano część decyzji administracyjnych umożlwiających rozpoczęcie robót budowlanych oraz opracowanie Projektów Wykonawczych. |
Pozyskanie pozostałych decyzji administracyjnych umożlwiających rozpoczęcie robót budowlanych. Zawarcie umowy z wybranym Wykonawcą robót, opracowanie Projektów Wykonawczych i rozpoczęcie realizacji prac w terenie. |
Odcinek C |
Pracowano nad uzgodnieniem wariantu realizacyjnego z komórkami miasta oraz pozyskaniem Decyzji o Środowiskowych Uwarunkowaniach. W dniu 30.06.2023 roku złożony został wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. |
Pozyskanie decyzji administracyjnych umożliwiających rozpoczęcie robót budowlanych oraz Opracowanie Projektów Wykonawczych. |
Odcinek D1 | W postepowaniu przetargowym został wybrany Wykonawca robót, z którym 12 października została podpisana umowa. W postepowaniu przetargowym wybrano Wykonawcę na nadzór i zarządzanie nad realizacją Kontraktu, umowa została podpisana 16 października. | Opracowanie przez Wykonawcę Projektów Wykonawczych, przejęcie terenu robót, rozpoczęcie prac od węzła ul. Rakowieckiej z ul. Puławską. |
Odcinki D2, D4, E1 |
Wykonywano zasadnicze roboty budowlane na całym odcinku trasy. Wznowiono ruch tramwajowy w ul. Puławskiej. | Wykonanie infrastruktury tramwajowej na całej długości inwestycji. Wybudowanie podstacji trakcyjnych. Uruchomienie ruchu tramwajowego na całej długości trasy. |
Odcinek D3 |
Kontynuacja robót budowlanych polegających na realizacji robót drogowych, oświetleniowych, robót z zakresu branży torowej, sieci trakcyjnej, małej architektury, zieleni, a także usuwaniu kolizji z istniejącą infrastrukturą (zaawansowanie robót na poziomie powyżej 90%). |
Zakończenie robót budowlanych oraz uzyskanie Pozwolenia na Użytkowanie. |
Odcinek D5 | Przekazano teren budowy Generalnemu Wykonawcy i rozpoczęto prace budowlane. | Zakończenie robót budowlanych infrastruktury tramwajowej. Uruchomienie ruchu tramwajowego na całej długości trasy. |
Odcinek F |
Wykonanie inwentaryzacji terenu metodą georadarową w ciągu ulic Bonifraterskiej, Słomińskiego |
Pozyskanie decyzji administracyjnych umożlwiających rozpoczęcie robót budowlanych oraz opracowanie Projektów Wykonawczych. |
Projekt współfinansowany ze środków UE.
Budowa trasy tramwajowej w ciągu ul. Kasprzaka na odcinku od ul. Wolskiej do ul. Skierniewickiej
3,5 km
modernizacji i budowy nowych torów
24 km/h
średnia prędkość komunikacyjna w okresie szczytu komunikacyjnego
4
zmodernizowane perony
10 min
czas przejazdu na nowej trasie
6
nowych peronów
przystankowych
191 856 441,03 zł netto
wartość robót budowlanych w ramach podpisanych umów wraz z Aneksami
Zakres prac wykonanych w 2023 roku
Kontynuacja robót budowlanych, pozyskanie decyzji administracyjnych niezbędnych do zakończenia inwestycji.
Dalszy harmonogram prac
Zakończenie robót budowlanych, pozyskanie decyzji pozwolenia na użytkowanie na cały obszar inwestycji.
Budowa zajezdni Annopol
150
Serwisowanych wagonów
11,76 ha
Powierzchnia zajezdni
14 km
Długość torów
559 917 914,01 zl netto
Wartość robót budowlanych w ramach podpisanych umów wraz z Aneksami
Zakres prac wykonanych w 2023 roku
Rozpoczęto realizację robót budowlanych, w ramach których:
- wykonano konstrukcję wszystkich obiektów zajezdni, stolarkę drzwiową i okienną, pokrycia dachowe oraz elewację budunku hali postojowej, lakierni i pogotowia sieci trakcyjnej;
- rozpoczęto realizację prac wykończeniowych, w tym tynkowanie i malowanie pomieszczeń;
- kontynuowane są prace związane z montażem instalacji sanitarnych, elektrycznych, teletechnicznych oraz technologicznych;
- rozpoczęto montaż układu torowego, w ramach którego do końca 2023 roku wykonano ok. 9 kmtp;
- w obrębie drogi dojazdowej wykonano układ torowy umożliwiający wjazd na teren zajezdni oraz zamontowano ok. 1 km sieci trakcyjnej. Przebudowano również kolidującą z inwestycją infrastrukturę podziemną.
Dalszy harmonogram prac
- Zakończenie robót wykończeniowych, elewacyjnych, instalacyjnych, technologicznych oraz układu drogowego i torowego. Realizacja robót budowlanych zakończona pozwoleniem na użytkowanie.
Projekt współfinansowany ze środków UE.
Budowa trasy tramwajowej od al. Waszyngtona do pętli tramwajowo-autobusowej Gocław
14
nowych przystanków
3,6 km
długość trasy tramwajowej
Zakres prac wykonanych w 2023 roku
Pozyskaliśmy uprawomocnienie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Uzyskaliśmy zatwierdzenie Stałej Organizacji Ruchu. Trwała procedura administracyjna pozyskiwania decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego.
Dalszy harmonogram prac
Pozyskanie kompletu decyzji administracyjnych umożliwiających rozpoczęcie robót budowlanych.
Opracowanie projektów wykonawczych.
Realizacja robót budowlanych zakończona pozwoleniem na użytkowanie.
Zakończone prace nad studium techniczno – ekonomicznym dla budowy trasy tramwajowej na ul. Modlińskiej
W 2023 roku zakończyliśmy prace nad studium techniczno-ekonomicznym dla budowy trasy tramwajowej na ul. Modlińskiej na odcinku pętla Żerań FSO – Trakt Nadwiślański. Efektem opracowania jest 12 tomów analiz z różnych dziedzin, począwszy od układów drogowo-torowych, po analizy środowiskowe, planistyczne czy ekonomiczne, które pozwoliły wyłonić dwa warianty wynikowe przebiegu tejże trasy. Na podstawie powyższego najkorzystniejszym okazał się przebieg trasy tramwajowej ulicami Modlińska – Familijna – Portowa – Myśliborska do włączenia się w istniejącą trasę na ulicy Trakt Nadwiślański. Warianty wynikowe różnią się pomiędzy sobą przede wszystkim w miejscu skrzyżowania Modlińska/Płochocińska, dla którego zaproponowano dwa różne układy drogowo-torowe oraz odmienny kształt pętli tramwajowej w rejonie ulicy Familijnej:
Rys.1 Przebieg trasy tramwajowej na ul. Modlińskiej na odcinku Żerań FSO – Trakt Nadwiślański.
Jednym z głównych pytań, na które miało odpowiedzieć opracowanie, był wybór przebiegu trasy na odcinku Modlińska/Płochocińska – Trakt Nadwiślański. Opcja przebiegu trasy tramwajowej przez tzw. “Osiedle Piekiełko” (Familijna – Portowa – Myśliborska) okazała się korzystniejsza od trasy na dalszym odcinku ul. Modlińskiej przede wszystkim z uwagi na plany miasta uwzględniające budowę linii metra dokładnie pod ulicą Modlińską:
Rys.2 Fragment projektu Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego uwzględniającego rozwój sieci metra (oznaczonego kolorem żółtym) oraz sieci tramwajowej (kolorem czerwonym zaznaczono docelową sieć).
Trasa o takim kształcie ujętym w opracowaniu z dużym powodzeniem może obsługiwać aktualnie powstające osiedla zabudowy wielorodzinnej, a także te zaplanowane w miejskich koncepcjach urbanistycznych. Tramwaj pełniłby wówczas funkcję nie tylko środka bezpośredniego skomunikowania omawianego obszaru z prawobrzeżnym centrum Stolicy, ale także sposobu dotarcia do metra, znacznie poprawiając komfort życia mieszkańców tej części Białołęki.
Oprócz głównego odcinka trasy na ulicy Modlińskiej łączącego sieć tramwajową Pragi Północ z infrastrukturą na Tarchominie, w studium została opracowana koncepcja odcinka trasy na ulicy Płochocińskiej, a dokładnie od ul. Modlińskiej do przystanku kolejowego „Warszawa Żerań” (Rys.1). W wyniku analiz i dyskusji podczas prac nad Studium, zasadnym okazało się przedłużenie tej trasy aż do ulicy Annopol, czego efektem będzie skomunikowanie tras na Białołęce z powstającą zajezdnią tramwajową “R5”. Oprócz technicznej zalety tego rozwiązania, takie połączenie poszerzy również ofertę zbiorowej komunikacji szynowej dla mieszkańców Białołęki.
We wrześniu 2023 roku do Biura Przygotowania Inwestycji Strategicznych przekazaliśmy dokumentację projektową celem sporządzenia kolejnych etapów procesów inwestycyjnych dla głównego odcinka trasy na ulicy Modlińskiej (pętla Żerań FSO – Trakt Nadwiślański). Biuro Infrastruktury dalej będzie pracować nad koncepcją trasy na ulicy Płochocińskiej. To nasze kolejne opracowanie, które zostanie przekazane Wykonawcy wyłonionemu w przygotowywanym właśnie postępowaniu przetargowym.